America's Cup - Top speed: mystery or meaningless?
Bermuda 6 Jun 2017
Bermuda 6 Jun 2017
With the new America’s Cup Class boats being dubbed the fastest to ever compete in the 166-year old event, it is natural that there is curiosity about how fast they actually go.
From the public to the media, it’s one of the first questions asked of team members. In last Friday’s press conference, a member of the media asked all helmsmen to comment on top speeds attained on the day and to say where it happened on the race course.
The five helmsmen looked at each other, somewhat comically, for a few beats, until Franck Cammas of Groupama Team France said, “40 knots.” But it sounded more like a question than a statement.
The media tittered. They must not want to talk about it, was the general consensus. Keeping secrets from each other.
In fact, it is far more likely none of them knew. It seems the only people who don’t care about the top speed of the boats are the sailors themselves.
When asked whether top speed is ever a discussion point in a debriefing, the answer is a resounding no.
The reason? It’s not very relevant to winning races.
© Gilles Martin-Raget
The teams are interested in developing boats with a high average speed around the race course. Having a higher bottom end speed in maneuvers is a much bigger performance driver than being able to flash extreme speed for a moment when bearing away around mark 1 (and that’s almost certainly where the record will fall).
Will the new America’s Cup boats break the 50-knot barrier? It’s possible. But don’t expect to hear about it from one of the sailors. They probably won’t know.
@CupScribe
© Copyright 2011-2023 - Nautica Report - Reg. Tribunale di Roma n.314 - 27-12-2013 - Editore Carlo Alessandrelli - Un marchio Wave Promotion srls - P.Iva: 12411241008
Ti Potrebbe Interessare Anche
Yacht Club Italiano: Regate di Primavera No Regret e Aori vincitori dell’edizione...
Si è conclusa ieri, domenica 5 maggio, l’edizione 2024 delle Regate di Primavera Portofino che ha visto sul gradino più alto del podio:...
CNSM: conclusa la 30^ edizione de La Duecento e il Campionato Europeo ORC DH
Si è conclusa ieri domenica 5 maggio, come sempre con l’assegnazione del Trofeo Soligo Never Give Up all’ultima imbarcazione al traguardo,...
Luna Rossa svela la nuova tecnologia mentre inglesi e svizzeri si allenano a Barcellona...
L'imponente sfida di Luna Rossa Prada Pirelli per la Louis Vuitton 37th America's Cup ha fatto vemerdì un grande passo avanti con la presentazione...
30^ La Duecento del Circolo Nautico Santa Margherita i primi al traguardo
Tagliare per primi il traguardo, al di là delle classifiche che assegnano la vittoria assoluta di una regata, lascia sempre un’emozione particolare,...
Yacht Club Italiano: Regate di Primavera - Portofino seconda giornata
È iniziata ieri alle ore 12.00 con un vento di circa 8 nodi provenienti da Sud-Ovest, la seconda giornata delle Regate di Primavera che dopo due...
La Louis Vuitton 37^ America's Cup entrata nel vivo ad aprile
Per molti è il momento più emozionante di ogni ciclo di America's Cup. È il momento in cui le barche vengono svelate, le idee e le...
Ocean Globe Race: Translated 9 finalmente a casa
- Translated 9 ITL (09) mostra spirito di avventura e determinazione tagliando finalmente il traguardo della McIntyre Ocean Globe sfidando tutti i pronostici. -...
Circolo Vela Arco: dieci prove e vittoria overall di Guardigli-Ricci alla Coppa...
Al Circolo Vela Arco si è conclusa la tappa di Coppa Italia della classe 420, una delle 6 classi che quest’estate sul Garda Trentino disputeranno...
Confindustria Nautica: 30^ edizione del Velista dell'Anno FIV a Genova
Premio Velista dell’Anno FIV 2023 Ambrogio Beccaria. primo italiano nella storia a vincere la Mini-Transat nel 2019, nel 2022 al suo esordio...